Analiza sistemului

Cu ceva timp in urma, in acest episod din User Generated Content, vorbeam despre sistemul educational din Romania si cum acesta nu se adapteaza cerintelor platformei mondiale de lucru. Continui, iata, sa sustin aceasta idee sus si tare. Foarte interesanta si demna de luat in seama mi s-a parut aceasta reactie din partea unui privitor al respectivului episod, comentariu facut pe pagina de YouTube a editiei:

si sa-ti spui: invatamantul superior in romania e cel mai tare…(nu ala din bucuresti sau iasi)…in timisoara dak ai nimerit unde trebe sa-ti zic viata de acolo: bei(numai dak iti place), futi, te uiti la un film, futi(iar, ca ai cu cine), bei(o bere cu prietenii sau cu urmatoarea victima in pat)…si la scoala conteaza doar testele care le dai din an in paste(dak esti bun 10 e al tau)

Acestea sint deci, cele mai importante lucruri pe care le faci in facultate, corect? Acestea sint cerintele unui invatamint superior cu care multi se mindresc? Sa bei, sa futi si sa mergi la examene din an in paste?
De aceea mi se face absolut sila cind citesc sutele de injurii ce imi sint adresate de un an si ceva, la adresa unui videoclip trist dar adevarat despre Romania, pe Youtube.

Ne-am mindtit multa vreme ca trimitem tinara generatie in Statele Unite, ca ne maninca Microsoft din palma. Si asta a fost adevarat. Insa, comparativ cu numarul de indieni si chinezi care lucreaza la Microsoft, pentru sute de mii de dolari, in slujbe bine platite, Romania aproape ca iese din ecuatie.
Daca, iarasi, ne uitam pe statistici, vedem cum numarul de romani care ajung la Microsoft, Google et co. scade alarmant. In 2000 trimiteam cu 60% mai multi studenti in afara, cu 40% mai multi ajungeau la companii de renume.
Ce s-a intamplat? Avem de a face cu doua mari raspunsuri, rezultatele carora se completeaza, nu se elimina reciproc.
Avem, pe de o parte stabilizarea fortei de munca in Romania, eterna, iata, migratie spre Bucuresti, investitii importante in tehnologie; deci, in sfarsit oamenii sint dispusi sa lucreze la Microsoft Romania decit la Microsoft in Palo Alto, CA. Rezulta logic ca o parte a oamenilor ce ar fi putut sa plece nu au facut-o.
Cum ramane totusi cu ceilalti? Ceilalti, pur si simplu s-au evaporat in institutiile superioare care nu mai produc oameni suficient de inteligenti sau motivati pentru a putea concura pe un post la, sa zicem, Oracle. Sistemul s-a modernizat, metodele romanesti de educatie, nu.
Liceul in Romania putem chiar sa il taiem de pe lista, nu mai foloseste la nimic, in timp ce facultatile sint din ce in ce mai usor de absolvit, iar profesorii din ce in ce mai usor de mituit.
Pentru ca aceasta situatie sa fie rezolvata fara ca Romania sa si-o ia in freza trebuie gindit si lucrat pe doua planuri:
– odata la nivel institutional, prin schimbari majore in curriculum si in metodele prin care acesta este implementat; de asemenea trebuie lucrat de jos in sus, sa se vada ce nu merge la nivelurile inferioare inainte de a se taia capete importante.
– al doilea plan vizeaza atitudinea elevilor, studentilor etc. care acum sint stimulati sa nu invete si sa nu se prezinte la examene. Desigur, aici e si rolul societatii si al presei de a-si aduce o contributie la toate acestea. In acest moment, a chiuli e la moda si e promovat de toata lumea. In America a chiuli costa bani. La orice nivel s-ar intampla.

Chiar mi-ar face placere daca Gramos ar putea comenta cu privire la acestea, mai ale ca face parte din sistemul pe care tocmai l-am analizat.

Pe aceeasi tema:
Generatia noua e de kk, taticule
Penibil, din nou…
Turist în Kosovo

Anunțuri

11 răspunsuri to “Analiza sistemului”

  1. gramo Says:

    Am citit. La ora asta e pe baricade doar un gramo, care se gandeste cam asa: da, e tot mai usor sa termini o facultate in ro; fara sa te alegi cu mare lucru (in afara de o diploma, desigur 🙂 )

    e prost ca sunt doua parti (profi si studenti) si fiecare e tentat sa dea vina pe celalalt; poate ca fiecare are partea lui de vina – profii, fiindca nu reusesc sa faca chestii mai faine, mai atragatoare, sa isi schimbe metodele invechite s.a.m.d., dar si studentii, fiindca nu vor sa invete nimic.

    La ultimele schimburi de studenti pe care le-am observat (in cadrul unor proiecte Erasmus), rezultatul a fost cam asa: studentii straini care au venit in Romania au dat o multime de examene, le-au luat cam pe toate, au studiat o gramada pe cont propriu, au interactionat, de bine, de rau, si cu profii si s-au ales cu ceva;

    studentii romani care au fost prin tari straine, in schimb, au dat putine examene si au luat si mai putine, au ars gazul de pomana si s-au intors inapoi fie cu ifose, fie cu frustrari. 🙂

  2. Nicolescu Says:

    Mi-era frica de un astfel de raspuns, speram sa ma fi inselat.
    Ideea e, totusi, cine si in ce mod e indreptatit sa incerce sa modifice ceva in sistemul asta? De ce nu se misca nimic? Sint convins ca sint atitia oameni, in interiorul acestor institutii cit si in exteriorul lor care ar dori sa faca ceva si care in acest moment au solutii. Dar de ce nu ies ei la iveala?

  3. User Generated Content 1×24 - A World Without Romania 2 « N*I*C*O*L*E*S*C*U Says:

    […] aceeaşi temă: Analiza sistemului Centru de informare turistica la Bucuresti […]

  4. edelia Says:

    Da..frumos expus. Si foarte adevarat. Si eu cred ca sunt oameni care vor sa schimbe ceva..dar „cativa” nu se pot lupta cu un sistem bine inradacinat si ascuns sub iluzia care mai traieste si azi..cum ca ro are un sistem de invatamant superior altor state. Mm..o fi fost si asta adevarata acum multi ani. Pana una alta optimismul meu s-a cam dus.si nu stiu cand voi apuca sa vad ceva miscandu-se.

  5. Domnu’ Trandafir « NICOLESCU Says:

    […] aceeasi tema: Analiza sistemului User Generated Content 1×19 User Generated Content (seria 1, episodul […]

  6. Blegoo Says:

    Eu cred ca e ceva ce tine de cultura nationala in prezent, in principal. Hai sa nu uitam doua elemente importante: unul, ca generatia de „dascali” (nu profesori!) care au pregatit generatia de dupa 23 August s-au prapadit demult; doi, ca cei pregatiti de respectivii si-au luat talpasitza fie inainte, fie imediat dupa revolutie…si nici ca s-au mai intors. Deci, Romania a ramas cu profesori de categoria 2…oameni pt care banutzul reprezinta mult mai mult decat etica profesionala (nu sari de fund, gramos, cateva exceptii nu neaga ce spun). Personal inteleg mentalitatea, desi nu o aprob. Dar, avand profesori de slaba calitate, incapabili, nepasatori ori nedornici sa motiveze generatiile noi, nu inteleg ce astepti?
    Cand spui ca: „…investitii importante in tehnologie; deci, in sfarsit oamenii sint dispusi sa lucreze la Microsoft Romania decit la Microsoft in Palo Alto, CA. Rezulta logic ca o parte a oamenilor ce ar fi putut sa plece nu au facut-o…”
    eu zic ca te imbeti ca apa rece. Investitii importante? In raport cu ce? Poate sunt importante raportat la Romania, in nici un caz la Microsoft ala din Redmont. Aia care ar fi putut sa plece…si nu au plecat? Eu zic ca n-au fost destul de buni.
    In incheiere, mai zic odata: totul porneste de la mentalitatea nationala, iar aia provine din cultura – si nu vorbesc de citit carti aici.

  7. mariusnicolescu Says:

    wow, am găsit pe cineva mai pesimist ca mine? nu se poate aşa ceva… mentalitatea naţională e de rahat, mi-am dat seama de asta de mult şi încă explorez complexităţile ei.

  8. Blegoo Says:

    Pesimist? Nicidecum! Realist…da, recunosc. Nu subscriu la conceptul ca nu mai exista speranta, dar nici nu cred ca ideea de a fura singur propria palarie ajuta la ceva. Deci…sa recunoastem, sa examinam si poate sa incepem sa si carpim? Macar pe ici-colo…in punctele esentiale, zic?

  9. mariusnicolescu Says:

    cum naiba sa mai carpim ceva ce e clar ca trebuie reformat de la radacina? de carpit se putea carpi la inceput, acuma trebuie schimbat complet

  10. Blegoo Says:

    Ei, poate m-am exprimat prost…vroiam sa subliniez ideea de a incepe…fiindca e clar ca trebuie refacut.

  11. mariusnicolescu Says:

    dap, corect, dar oare cand o sa inceapa? de curiozitate numai sa te uiti in fiecare luni seara la 8 pe TVR Cultural, e o emisiune intitulata Domnu Trandafir. Se prezinta scoli din zonele mai nefericite ale Romaniei (si sunt multe). Saptamana viitoare, adica luni o sa fie prezentat un documentar foarte interesant despre niste scoli din cateva sate din Vaslui, elevi care sunt siliti sa mearga la scoala cate 7 kilometri, si primari de comune care au deturnat fonduri de peste 200.000 de lei.
    Daca toti fura, cand naiba sa mai faca ceva…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: