Reverberatii (1)

Aceste rînduri le scriu din trenul care, momentan staţionează în gara din Giurgiu, aşteptînd să se mişte, încet, încet, spre gara din Ruse, unde va mai sta, pesemne, măcar o oră. Nu pot să înţeleg care este treaba oamenilor ăştia, de au atîta nevoie să îşi facă treaba cu vama lor timp de o oră. În fine, nu contează. Este luni şi merg spre Bulgaria. Mă întorc la facultate, lucru pe care trebuia, de fapt, să îl fac ieri, însă am pierdut trenul.
Am stat două zile în Bucureşti, nu pot să zic că mai îmi place aşa de mult oraşul ăsta. Probabil e vorba de suprasaturare. Cînd ajungi să vezi şi să trăieşti prea mult într-un loc, te saturi de el. Nu mai suport aglmoeraţia de la metrou, sua de la autbouz, nu mai suport mirosul din unele locuri, ţiganii ce se aciuează prin diferite scări de bloc. În fine, sînt convins că o să îmi treacă şi voi reveni cu gînduri mai bune la următoarea mea venire în ţară, undeva prin arilie, cred.
E unu şi jumătate. Este absurd ce se întîmplă. La 1 fără zece a ajuns trenul în Giurgiu. Oare cît de greu o fi să controlezi nişte paşapoarte, de fapt chiar nişte buletine, că nu mai e nevoie de paşaport la intrarea în Bulgaria.
Mai devreme, conductorul îmi spunea, că, de exemplu, pe trenul spre Viena, la intrarea în Ungaria, de pildă, încă ai nevoie de paşaport, adică vameşul ţi-l cere, chiar dacă ulterior nu aplică niciun fel de ştampilă pe aceasta. Adică, suntem europeni, dar încă suntem un pic ostracizaţi. Aşa se întîmpla oare şi cu Polina, Slovacia şi celelalte ţări care au aderat în ultimul val? Suntem noi trataţi în halul în care suntem trataţi de europeni la momentul de faţă doar pentru că suntem romîni, sau aşa s-a întîmplat mereu.
Suntem, totuşi, cea mai săracă ţară care a intrat în U.E. vreodată. Bunăoară, zona de Nord-Est a Romîniei este cea mai săracă zonă din întreaga Uniune Europeană, asta nu spun eu, ci o arată un studiu făcut recent. Sunt europenii reticenţi la noi din motivul ăsta, sau se mai pun şi cohortele de cerşetori romîni din Italia, Spania, Anglia şi alte ţări, hoţii de buzunare mereu prezenţi, muncitorii ilegali? Poate că da.
Evident că trenul nu s-a mişcat, ies pe culoar să fumez o ţigară şi mă mai întorc cu alte „reverberaţii”.

(scris acum o saptamana la intoarcerea in Bulgaria)

Lasă un răspuns

